- După cum un ogor oricât de fertil, nu poate
da roadă, dacă nu e cultivat, tot astfel şi sufletul fără învăţătură. (Cicero)
- Noi vrem să găsim adevărul, nu să convingem
vreun adversar. (Cicero)
- În primul rând este propriu omului căutarea
şi cercetarea adevărului. (Cicero)
- Fără a cunoaşte puterea cuvintelor este
imposibil să cunoşti oamenii. (Confucius)
- Demetrius din Phalerae îl sfătuia pe regele
Ptolemeu să-şi procure scrierile privitoare la domnie şi conducere şi să
le citească; căci ceea ce nu îndrăznesc să sfătuiască prietenii, stă scris
în cărţi. (Demetrius Phalereus)
- Există, fără îndoială, tineri cu judecată şi
bătrâni fără minte; căci nu timpul (ne) învaţă să gândim, ci o educaţie
timpurie şi predispoziţia. (Democrit)
- Medicina vindecă bolile corpului, iar
filozofia eliberează sufletul de patimi. (Democrit)
- Cei fără minte se iau după câştigurile (separate ale) norocului, pe când cei care ştiu (ce înseamnă) astfel de câştiguri, se iau după filozofie. (Democrit)
- Din înţelepciune provin trei lucruri: gândire
justă, vorbire fără greş şi acţiune dreaptă. (Democrit)
- Neghiobii îşi formează viaţa prin darurile
întâmplării, cunoscătorii prin acele ale înţelepciunii. – nu te rezema de umbre, pune la baza
vieţii tale cunoaşterea! (Democrit)
- Pentru cei fără minte este mai bine să fie conduşi decât să conducă. (Democrit)
· Nu este admisibil ca
omul cât este tânăr să ezite să studieze filozofia, iar când a îmbătrânit să se
considere destul de obosit ca să se mai poată ocupa de acest studiu, căci nu
este nimeni prematur sau prea matur pentru îngrijirea sănătăţii sufletului său.
(Epicur)
- Cel ce spune că timpul îndeletnicirii cu
filosofia n-a sosit încă sau că a trecut este asemenea unuia care ar spune
că timpul fericirii nu-i încă sosit sau că s-a dus; de aceea amândoi, şi
tânărul şi bătrânul trebuie să caute înţelepciunea, cel de-al doilea
pentru ca, înaintând în bătrâneţe să se simtă tânăr graţie amintirii celor
trecute, iar primul ca să fie tânăr şi bătrân în acelaşi timp prin lipsa
de teamă faţă de cele ce vor veni. (Epicur)
- Învăţătura este ca aurul – are preţ oriunde. (Epictet)
- Adevărata înţelepciune constă în a nu părea
înţelept. (Eschil)
- Mintea omenească face să fie bine conduse
cetăţile şi casele, iar în război are mare putere. Căci un singur gând înţelept biruie multe mâini, pe când prostia
bazată pe mulţime este un mare rău. (Euripide)
- Fiecare zi ne învaţă ceva nou. (Euripide)
- Erudiţia nu ne învaţă să avem minte. (Heraclitus)
- Incultul ce vrea să înveţe seamănă cu savantul, savantul ce vorbeşte fără discernământ seamănă cu un incult. (Ibn abi talib ’Ali)
- Regii au mai multă nevoie de sfatul
înţelepţilor decât au aceştia de favoarea regilor. (Muslah-al-Din Saadi)
- Fiecare îşi iubeşte ocupaţia şi-i place să-şi
întrebuinţeze timpul cu îndeletnicirea cu care s-a deprins. (Ovidiu)
- Cunoaşterea cuvintelor conduce la cunoaşterea lucrurilor. (Platon)
- Nu de vorbele celor mulţi trebuie să ţinem
seama, ci de judecata celui care cunoaşte purul adevăr. (Platon)
- Toate se realizează în număr mai mare, mai
bine şi mai uşor, când cineva face un singur lucru, după aptitudinea sa şi
la timpul său, lăsând la o parte celelalte. (Plato)
- E cu neputinţă ca unul singur să exercite bine
multe îndeletniciri. (Plato)
- Dacă nu vor domni filozofii în cetăţi, sau dacă cei ce se numesc astăzi regi şi stăpânitori nu vor fi filozofi cu adevărat şi-n mod adecvat, şi dacă nu vor coincide puterea politică şi filozofia… nu există încetare a mizeriei pentru state, şi socot că nici pentru neamul omenesc. (Plato)
- Tânărul nu-i în stare să judece ce e alegoric
şi ce nu, ci orice părere primeşte el, îi va rămâne neştearsă şi
neschimbată. De aceea, fără îndoială, trebuie făcut tot posibilul ca ceea
ce aud (tinerii) pentru întâia oară, să fie expus cât mai frumos şi să se
refere la virtute. (Plato)
- Mult, dar nu multe. – Pliniu precizează că pentru formarea spiritului este recomandată
multă lectură, dar nu lectura risipită a tot felul de cărţi. (Plinius Minor)
· De vreme ce sufletul
nostru are din natură dorinţa de a învăţa şi de a privi, nu este oare logic să
dezaprobăm pe acei care întrebuinţează rău această tendinţă pentru audiţii şi
spectacole fără nici o valoare, şi neglijează pe cele frumoase şi utile? (Plutarch)
- Învăţătura cere înzestrare şi exerciţiu. Profesorii au adeseori prilejul să
observe printre elevii lor naturi mai mult sau mai puţin înzestrate pentru
învăţătură. Totuşi înzestrarea, talentul nu se dezvoltă decât prin
exercitarea lui căci , observă Protagora : Arta nu este nimic fără studiu
şi nici studiul fără artă. Studiul însuşi presupune deprinderi formate de
timpuriu, după cum observă Protagora: Din tinereţe trebuie să începi a
învăţa. (Protagoras)
- După cum nu este de nici un folos medicina,
dacă nu alungă boala din corp, tot aşa nu e de nici un folos filozofia,
dacă nu alungă răul din suflet. (Pytagora)
- Remediile sufletului au fost descoperite de cei vechi. Dar cum să fie întrebuinţate şi când, aceasta este sarcina noastră de a căuta. (Seneca)
- Tot ce-i salutar trebuie gândit şi meditat
des, ca să nu ne fie numai cunoscut, dar şi la îndemână. (Seneca)
- Parte a virtuţii constă în învăţătură, alta
în exerciţiu; trebuie de o parte să înveţi, pe de alta să întăreşti prin
practică ce ai învăţat. (Seneca)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu