Bazele Noii Ordini Mondiale au fost puse în Epoca Luminilor. Ca să înțelegem mai bine cum funcționează pregătirea căii lui Antihrist trebuie să vedem caracteristicile EPOCII LUMINILOR!
(Termenii iluminat și luminat în contextul de față nu au de-a face cu credința creștină, cu luminarea făcută de Duhul Sfânt!)
(Termenii iluminat și luminat în contextul de față nu au de-a face cu credința creștină, cu luminarea făcută de Duhul Sfânt!)
Epoca Luminilor în Europa s-a caracterizat prin:
1. Geneză Europeană.
Epoca Luminilor a fost o epocă care și-a avut
geneza în Europa pentru că
simplul motiv că iluminismul s-a născut în Europa.[1]
A luat fiinţă în Europa începând cu secolul al XVII-lea când John Locke a
publicat în 1690 în Anglia Eseu asupra intelectului omenesc, când
Leibnitz a scris în 1704 pe teritorul actual al Germaniei Noi eseuri asupra
intelectului omenesc și când Montesquieu a
editat în 1721 în Franţa Scrisorile persane, scrieri care au
început procesul de luminare al maselor.[2]
Epoca Luminilor a fost o mișcare cu o geneză europeană. În consecință epoca nu
poate fi înțeleasă fără a fi pusă în contextul ei European.
2. Febră de răspândire a culturii în scris. Răspândirea luminii, în Epoca Luminilor, dinspre
centre, cei iluminaţi, spre mase, cei care urmau să fie luminaţi, a urmat calea
textului într-o manieră fără precedent prin tipărirea şi traducere de cărţi,
ziare, reviste, studii etc. [3]
„Lectura ca
modalitate de înfăptuire a unei vieţi luminate este una dintre imaginile
predominante ale secolului XVIII. Aceasta este prima epocă în care este mult
mai frecvent întâlnit cititul solitar, în tăcere, decât lectura cu voce tare”.[4]
Startul pentru scris şi citit, în mod special ziarul, a fost dat de Anglia
iar de aici spiritul jurnalistic s-a răspândit şi în celelalte state.[5]
Cultura scrisă a născut „copilul educat” şi meşterul care nu au mai învăţat meseria după ureche ci citind[6],
fapt care a simplificat accesul la
meserie şi educaţie pentru mai multă lume.
3. Diversitate în unitate. În Epoca Luminilor au fost o sumă identică de idei care s-au
manifestat în majoritatea statelor
afectate de spiritul declanşat de iluminişti „rezultat din înseşi problemele
fundamentale ale epocii”[7]
dar în acelaşi timp, dat fiind faptul că „fiecare cultură are o anumită
specificitate, determinată de factori interni variaţi”[8],
fiecare stat a reflectat şi un luminism particular.
Ideile generate de iluminişti nu au
fost toate luate ca atare în fiecare stat. Multe dintre ideile celor iluminați
au fost preluate și adaptate de către cei care au fost luminaţi încât putem
spune că în fiecare stat au fost persoane care au avut parte de o iluminare exact în timp ce erau luminaţi din exterior.
Așadar, în Epoca Luminilor, în Europa s-a văzut o unitate fiindcă au fost idei
care s-au regăsit peste tot, spre exemplu ideile despre egalitate, libertate,
educație dar, în același timp, epoca a fost și una a diversității fiindcă
fiecare stat a avut probleme specifice.
4. O epocă între clasicism şi romantism. Mentalitatea culturală a epocii a fost una de
ataşament „faţă de doctrina estetică
clasică ce propaga respectul regulilor şi al modelelor, conceptul de frumos
universal, ideea că arta este produsul raţiunii”[9].
Însă această mentalitate „interferează
cu afirmarea gustului individual, apologia sentimentului şi imaginaţiei
creatoare, ostilitatea faţă de regulile esteticii codificate”.[10]
A fost o epocă care a încearat să se
defineasă fără a avea o definiție iar din acest motiv a împrumutat și a inovat
încât a ajuns să nu se asemene nici cu clasicismul și nici să evolueze deplin
spre romantism. A fost între! A introdus ca regulă nici o regulă pentru că dorea să se rupă de cultura creștină, de Evul Mediu creștin, de arta care a fost o emanație a gândirii creștine secole de-a rândul!
5. Superioritatea omului european. În acea epocă omul din Europa a devenit conştient că aparţine unui
continent care datorită oamenilor care-l locuiesc este cea mai importantă parte
a lumii mulţumită activităţilor pe care omul european le face: comerţ,
industrie, ştiinţă, artă, literatură etc., activităţi care-l situează deasupra
celorlalţi locuitori din alte zone ale pământului.[11]
6. Sistem parlamentar cu
monarh luminat. A fost sistemul cel mai râvnit de către europeni în Epoca
Luminilor încât Voltaire a fost de părere că „naţiunea engleză este singura de
pe pământ care a reuşit să reglementeze puterea regilor împotrivindu-li-se şi
care, din sforţări în sforţări, a întemeiat, în sfârşit, această guvernare
înţeleaptă, în care principele atotputernic
ca să facă binele, este legat de mâini ca să nu poată face rău, în care
nobilii sunt mari fără a fi obraznici şi fără a avea vasali, şi în care poporul
participă la cârmuire, fără dezordine”[12],
iar Lanjuinais a scris că monarhul
absolut trebuie să fie „generos, fără ostentaţie, liberal cu parcimonie, sever
cu el însuşi, indulgent cu alţii, curajos, cu prudenţă. Monarh instruit şi
filosof pe tron, acesta încurajează progresul raţiunii şi raţiunea,
îndepărtează din domeniile sale entuziasmul şi superstiţia, aşa cum
îndepărtează disputele din certurile teologice care au fost în toate timpurile
flagelul statelor şi al bunului simţ”.[13]
7. De ştiinţă și nu
de fideism. Epoca Luminilor a fost perioada în care accentul s-a mutat de
la metafizica păcatului şi a greşelii[14]
la cercetarea ştiinţifică[15].
Iluminiştii nu au mai făcut apel la
filosofie pentru a explica ceea ce era de explicat. Demersul lor pentru
lămurirea nelămuritului a fost unul care se putea realiza prin domeniile de
cercetare date de raţiune, de principiile generale desprinse din experimentele
efectuate în domenii particulare[16].
Adevărurile până atunci considerate sacre, cele revelate, erau nesatisfăcătoare
pentru iluminişti şi din acest motiv, ei, iluminiştii, au explicat ceea ce
necesita explicații folosindu-se de calea raţiunii şi ştiinţei.[17]
8. Împotriva superstiţiilor, teologiei, clerului şi a Dumnezeului
creştinismului. Epoca
Luminilor a fost epoca adevărului matematic ca fiind singura formă de adevăr.
Din acest motiv, epoca a fost împotriva
superstiţiilor. Cei luminați nu mai puteau tolerat lumea nevăzută a
îngerilor şi demonilor, a vrăjitorilor şi farmecelor, a descântecelor şi
incantaţiilor[18].
Dar dincolo de faptul că se încredeau în progres prin prisma adevărului
matematic și nu credeau în realitatea metafizică ei şi-au manifestat vizibil
crezul adică au dus o aprigă luptă împotriva superstiţiilor, gândirii teologale[19],
clerului[20],
o luptă împotriva credinţei în Dumnezeu aşa cum este El descris în Biblie[21]
pentru că ei au considerat că „omul nu mai este văzut în concepţia lui
Dumnezeu”[22] şi au luptat pentru o societate fericită[23],
independentă de Creator.
Lupta a reuşit, din perspectiva iluminiştilor, încât la jumătatea secolului
al XVIII-lea „orice persoană care se considera luminată vedea ca fiind
superstiţii credinţele în existenţa îngerilor, domonilor şi a Diavolului.[24]
9. Drept natural şi libertatea. Epoca Luminilor a fost etapa istorică în
care aceşti termeni au fost infinit mai folosiţi ca până atunci. Natura, care a fost pusă în locul lui Dumnezeu, era
văzută ca fiind mama tuturor oamenilor. Fiind mama tuturor, le-a dat tuturor
aceleaşi drepturi şi libertăţi. „Din această cauză tirania, abuzirile, actele
de asuprire sunt considerate de către gânditorii iluminişti manifestări
nefireşti, care contrazic”[25]
dreptul natural primit de fiecare om de la natură, drept natural care „este
conceput de iluminişti ca o rezultantă a naturii noastre umane, fiind prezent
în conştiinţa tuturor oamenilor, de unde şi caracterul său veşnic şi universal
valabil”.[26]
Aşadar, omul din Epoca Luminilor „pare a se sustrage ierarhiilor din
societăţile de ordine care şi-au impus până atunci cadrul coercitiv”.[27]
10. Emanciparea oamenilor prin cultură şi educaţie deoarece sunt egali. Uşa care s-a deschis odată cu ideea
dreptului natural a dus spre promovarea
libertăţii şi a accesului la cultură şi învăţământ, un învățământ după noul tipar, e educație împotriva credinței și a lui Dumnezeu, un învățământ prin care să se scoată din inima și mintea omului transcendentul. Pentru că oamenii
„sunt înzestraţi cu facultăţi psihologice relativ egale”, Helvetius
(1715-1771) în Despre spirit (1758)
s-a pronunţat „pentru dreptul tuturor oamenilor la cultură”.[28]
Iluminiştii au dus o adevărată luptă pentru afirmarea ideii de „educaţie
destinată întregului popor”[29].
Concluzionând cele redate spunem că Epoca Luminilor la nivel european[30]:
„Este o amplă
mişcare de idei, afirmată în ţările
apusene în decursul secolului al XVIII-lea, mişcare ce consacră triumful
raţionalismului modern şi noua
perspectivă ştiinţifică asupra lumii. Într-un plan mai general, Secolul
Luminilor promovează ideea emancipării („luminării“) omului prin cultură şi prin cunoaştere, credinţa în progresul
social, încrederea omului în puterea sa de a stăpâni natura şi de a-şi organiza
existenţa potrivit unor norme raţionale. Deviza sub care erau puse toate aceste
valori şi atitudini era îndemnul „luminează-te şi vei putea“. Epoca Luminilor
se afirmă printr-o atitudine critică faţă de religie, tradiţii şi superstiţii,
faţă de „barbaria“ şi „întunericul“ Evului Mediu. Adevărată zeitate a epocii,
Raţiunea este considerată o instanţă autonomă şi universală de cunoaştere, dar
şi un reper ultim de apreciere a tuturor valorilor.”[31]
Fără a ne mai lungi menționăm faptul că Epoca Luminilor la nivelul
Europei a fost o mișcare între clasicism
și romantism care s-a născut în Europa și a fost caracterizată de o cultură a
scrisului, unitate și diversitate, conștiința superiorității omului european,
accentul pus pe ideea de parlament și monarh luminat, renunțarea la fideism și
acordarea încrederii științei, atitudine împotriva superstițiilor, clerului,
teologiei și a lui Dumnezeu, luptă pentru libertate fondată pe dreptul natural
și emanciparea oamenilor prin o educație ruptă de credință.
Nu îmi rămâne să spun decât că VINE DOMNUL! VINE HRISTOS!
[1] Ibidem. p. 10.
[2] Romul Munteanu introducere la Iluminismul,
vol. I. București, Editura Albatros, 1971, p. VI.
[3] Ibidem, p. VIII.
[4] Dorinda Outram, Panorama iluminismului,
p. 18.
[5] Ibidem, p. XIV.
[6] Pierre Chaunu, Civilizaţia Europei în
Secolul Luminilor, Bucureşti, Editura Mediane, 1986, p. 7.
[7] Maria Bulgaru, Gîndirea iluministă în
Moldova: opinii şi realităţi, p. 19.
[8] Romul Munteanu introducere la Iluminismul,
vol. I. București, Editura Albatros, 1971, p. IX.
[9] Ibidem, p. X.
[10] Ibidem.
[11] Ibidem, p. XI.
[12] Voltaire, Opere alese, vol. I.
ESPLA, 1967, p. 262-263.
[13] Romul Munteanu introducere la Iluminismul,
vol. I. București, Editura Albatros, 1971, p. XXIII, apud. Lajuinais, Le
monarque acompli, tom premier, Lausanne, 1774, p. 98.
[14] Michel Vovelle, Omul luminilor,
Iaşi, Editura Polirom, 2000, p. 8.
[15] Romul Munteanu introducere la Iluminismul,
vol. I. București, Editura Albatros, 1971, p. XXVI.
[16] Ibidem.
[17] Ibidem, p. XXVII.
[18] Dorinda Outram, Panorama iluminismului,
p. 14.
[19] Romul Munteanu, Iluminismul... ,
p. IX.
[20] Ibidem, p. XXXVIII.
[21] Ibidem, p. XXXV. Spre exemplu
Voltaire crede că Dumnezeu este ca un geometru „care a rânduit legile naturii,
combătând ideea de providenţă”.
[22] Michel Vovelle, Omul luminilor...,
p. 8.
[23] Paul Cernovodeanu, Nicolae Edroiu,
coord., Istoria Românilor, vol. VII, Bucureşti, Editura Enciclopedică,
2002, p. 7.
[24] Dorinda Outram, Panorama iluminismului,
p. 27.
[25] Romul Munteanu, Iluminismul..., p.
XL.
[26] Ibidem, p. XLI.
[27] Michel Volelle, op. cit., p. 8.
[28] Romul Munteanu, Iluminismul..., p.
XXXVI.
[29] Ibidem, p. XLVII.
[30] State ca Franţa, Anglia, Germania, Italia
etc.
[31] Grigore Georgiu, Istoria culturii
române moderne, Bucureşti, 2007, p. 71.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu