vineri, 5 ianuarie 2018

Că veni din nou vorba de ea - Bărbatul, femeia, autoritatea - e una dintre cele mai slabe predici de ale pastorului Gog Lazăr! (partea a doua)





În cele ce urmează vreau ca să prezint în continuare punctul de vedere nebiblic al pastorului Gog Lazăr cu privire la pasajul din 1 Corinteni 11:1-16. Repostez predica aici: 



1. ἐξουσία - O enormitate clădită de pastorul Gog Lazăr în jurul acestui termen  din text dar pe care l-a scos din context. 

Ca să înțelegem mai bine termenul ἐξουσία în contextul pasajului trebuie să înțelegem bine pasajul. Nu avem voie să facem teologie în jurul unui termen scoțându-l din contextul lui și dându-i alt sens decât sensul dat de contextul în care a fost folosit. Gog Lazăr a luat termenul ἐξουσία care  apare în versetul 10 unde textul spune despre femeie că „trebuie să aibă pe cap un semn al stăpânirii ei” și i-a dat un alt înțeles, care este la modă azi, femeia egală cu bărbatul, dar textul spune total altceva, fix opusul.  Înțelesul pe care Gog Lazăr l-a dat acestei părți de verset, „trebuie să aibă pe cap un semn al stăpânirii ei”, este următorul: femeia fiindcă este stăpână, egală cu bărbatul, „din pricina îngerilor trebuie să aibă pe cap un semn al autorității sau al stăpânirii, deci un semn de autoritate ... nu ca să fie supusă” . Citiți ce a mai afirmat: 

„Apostolul Pavel dimpotrivă nu spune nimic despre supunere în acest pasaj biblic, contrar apostolul Pavel vorbește despre autoritate, despre autoritate, de aceea femeia din pricina îngerilor trebuie să aibă pe cap un semn al autorității ei, nu un semn al supunerii ei, ci un semn al stăpânirii, că ea stăpânește.” Stau și mă uimesc. Îmi scutur capul. Ooooau!!! Textul nu vorbește despre supunere,  despre faptul că femeia a fost așezată sub bărbat, că bărbatul este capul ei?  
  
Să recitim din nou pasajul din 1 Corinteni 11:1-16

1. Calcati pe urmele mele, intrucat si eu calc pe urmele lui Hristos. 2. Va laud ca in toate privintele va aduceti aminte de mine si ca tineti invataturile intocmai cum vi le-am dat. 3. Dar vreau sa stiti ca Hristos este Capul oricarui barbat; ca barbatul este capul femeii si ca Dumnezeu este Capul lui Hristos. 4. Orice barbat care se roaga sau proroceste cu capul acoperit isi necinsteste capul sau. 5. Dimpotriva, orice femeie care se roaga sau proroceste cu capul dezvelit isi necinsteste capul ei, pentru ca este ca una care ar fi rasa. 6. Daca o femeie nu se inveleste, sa se si tunda! Iar, daca este rusine pentru o femeie sa fie tunsa ori rasa, sa se inveleasca. 7. Barbatul nu este dator sa-si acopere capul, pentru ca el este chipul si slava lui Dumnezeu, pe cand femeia este slava barbatului. 8. In adevar, nu barbatul a fost luat din femeie, ci femeia din barbat; 9. si nu barbatul a fost facut pentru femeie, ci femeia pentru barbat. 10. De aceea, femeia, din pricina ingerilor, trebuie sa aiba pe cap un semn al stapanirii ei. 11. Totusi, in Domnul, femeia nu este fara barbat, nici barbatul fara femeie. 12. Caci, daca femeia este din barbat, tot asa si barbatul prin femeie, si toate sunt de la Dumnezeu. 13. Judecati voi singuri: este cuviincios ca o femeie sa se roage lui Dumnezeu dezvelita? 14. Nu va invata chiar si firea ca este rusine pentru un barbat sa poarte parul lung, 15. pe cand pentru o femeie este o podoaba sa poarte parul lung? Pentru ca parul i-a fost dat ca invelitoare a capului. 16. Daca iubeste cineva cearta de vorbe, noi n-avem un astfel de obicei si nici bisericile lui Dumnezeu.”
Pasajul acesta vorbește cât se poate de clar de autoritate și de supunere. Este un pasaj care prin excelență vorbește despre autoritate. Dumnezeu fiind autoritatea supremă este deasupra tuturor. Dacă El este deasupra automat tot ceea ce este sub El i se supune. Apoi este Hristos, sub Hristos este bărbatul și apoi sub autoritatea bărbatului, deoarece el a fost creat primul și fiindcă așa a stabilit Dumnezeu, a fost pusă femeia. Cum nu este vorba de supunerea femeii în acest pasaj?
Când vine vorba de o ierarhie automat apare și supunerea, nu poate exista ierarhie fără supunere.  Versetul 10 pe care Gog Lazăr l-a folosit ca să demoleze întreg pasajul, inclusiv acesta vorbește despre supunerea femeii, punerea ei sub autoritate, sub autoritatea bărbatului, ca și o concluzie a versetelor menționate înainte. Faptul că acceptă să aibă peste ea autoritatea bărbatului este evidentă prin acoperirea capului. Capul acoperit demonstrează  că ea a acceptat să se pună sub autoritatea lui Dumnezeu acceptând peste ea autoritatea bărbatului, după rânduiala lui Dumnezeu. Versetul, și întreg pasajul, nu spune că femeia stăpânește, că „ea stăpânește”.
Citind întreg pasajul nu avem cum să înțelegem că femeia a fost făcută stăpână, dimpotrivă, înțelegem că ea a fost pusă ca să fie ocrotită sub autoritatea bărbatului.  Așadar toată teoria clădită de Lazăr Gog în jurul termenului ἐξουσία   este o enormitate, nu o idee care să fie extrasă din 1 Corinteni 11, text care spune clar că bărbatul este capul femeii, nicidecum că au fost puși pe aceeași treaptă.

2. Gog Lazăr încurcă merele cu perele și emană contradicții șocante. Gog Lazăr a făcut apel  la un argument folosit de Domnul Isus  pentru a „repara” nedreptatea făcută femeii, ceea ce el numește o nedreptate care i s-a făcută femeii ca apoi singur să se contrazică. Citiți mai jos:
„Și Pavel și Hristos când dezbate poziția bărbatului și a femeii înaintea lui ei amândoi o dezbat în unul și același ton,  nici unul nu este mai mare decât celălalt, pentru că Isus a spus: „de la început n-a fost așa frați scumpi, dar cum a fost, Geneza 1:28 ... și stăpâniți-l, fiți domni, domnul Adam și doamna Eva, stăpânul Adam și stăpâna Eva, egali, cu alte cuvinte v-am dat autoritate, exousia, v-am dat putere, și acuma să citim din nou, nu cumva zice Pavel să gândiți că femeia este inferioară că s-au întâmplat aceste lucruri, pentru că nu este inferioară, vă spun de ce va zice Pavel, nu este inferioară deloc, este drept că bărbatul are prioritate datorită ordini creației, este drept că ea a fost prima care a păcătuit, și aceasta este drept, dar tot așa de drept este spune apostolul Pavel că mântuirea a venit prin ea, nu a venit prin bărbat ... de aceea sunt egali, sunt egali unu la unu, și atunci dacă sunt egali înseamnă că amândoi sunt puși în poziție de exousia, de autoritate. Și aici când îi spune femeii, din pricina îngerilor trebuie să aibă pe cap un semn al autorității sau al stăpânirii, deci un semn de autoritate ... nu ca să fie supusă, asta nu înseamnă că femeile nu trebuie să fie supuse după cum spune Pavel în altă parte.
Dacă citiți aceste cuvinte rostite de Gog Lazăr poate că o să rămâneți șocați ca și mine. După ce folosește unele pasaje din Biblie ca să le demoleze pe altele și să „demonstreze” că femeia este egală, pe aceeași poziție de autoritate, „nu ca să fie supusă”, Gog Lazăr spune: „asta nu înseamnă că femeile nu trebuie să fie supuse după cum spune Pavel în altă parte”.  Nu înțeleg, e roșie sau verde? Dacă e roșie, femeia a fost pusă pe picior de egalitate cu bărbatul de Domnul Isus și de Pavel atunci de ce Gog Lazăr admite că în altă parte, în alt pasaj femeia trebuie să se supună, că este verde, îl citez din nou pe Gog Lazăr : asta nu înseamnă că femeile nu trebuie să fie supuse după cum spune Pavel în altă parte”. O ceață totală...

Și dacă Gog Lazăr admite că în alt pasaj din Biblie Pavel spune faptul că femeia nu este pe aceeași poziție de autoritate cu bărbatul,  că ea trebuie să fie supusă, de ce nu ar spune apostolul Pavel inspirat de Duhul Sfânt și în 1 Corinteni 1:1-16 exact același lucru, că femeia este supusă bărbatului? De ce? Doar ca să le emancipăm în mod nebiblic pe surorile din SUA? Textul din 1 Corinteni 11:1-16 asta spune cât se poate de clar, că femeia trebuie să stea sub autoritatea bărbatului iar acest fapt trebuie să se vadă. 

O altă eroare gravă de interpretare a lui Gog Lazăr cu privire la pasajul din 1 Corinteni 11 este că  nu ține cont de revelația progresivă a lui Dumnezeu și că încearcă să schilodească o regulă clară, stabilită de Dumnezeu în Biserică, regula autorității pe verticală, folosind alte pasaje din Scriptură. Este nepermis așa ceva. Textul din 1 Corinteni 11 se explică prin sine, este clar! Acest pasaj din 1 Corinteni are aplicabilitate în Biserică, rânduiala de la închinare, de la părtășie după venirea lui Hristos și fondarea Bisericii. Regula din 1 Corinteni 11 nu se bate cap în cap cu Geneza 1:28. După căderea în păcat, din Geneza 3, Dumnezeu a fost acela care a stabilit clar reguli privitoare la autoritate iar în 1 Corinteni 11 a completat aceste reguli și le-a dat niște semne ca să fie evidente.  

3. Diferența dintre bărbat și femeie e dată de părul lung. Gog Lazăr admite o deosebire între domnul Adam și doamna Eva, între femeie și bărbat, părul, lungimea părului. Avem o foarte mare problemă, extraordinar de mare. După ce s-a chinuit să forțeze texte ca să o facă stăpână pe femeie, egală cu bărbatul, era de așteptat ca Gog Lazăr să continuie spunând: „de azi femeile și bărbații pot să poarte aceeași tunsoare”. Nu a făcut acest lucru, nu a spus asta, a spus că femeia trebuie să aibă părul lung, mai lung, să fie o deosebire. Dar prin faptul că a spus asta, pentru că a spus că între bărbat și femeie trebuie să existe o deosebire dată de lungimea părului, prin acceptarea acestei deosebiri, diferențieri, singur, Gog Lazăr și-a distrus toată teoria cu femeia stăpână, femeia egală.  Citiți ce a spus Gog Lazăr: „pentru îngeri Dumnezeu a stabilit ca semn de recunoaștere părul lung, mai lung decât al bărbatului,  părul lung la femeie, acesta este semnul că și ea este în autoritate și trebuiește considerată partener egal cu bărbatul”.
Oau! Chiar așa? Femeia trebuie să poarte părul lung ca semn că este egală cu bărbatul? Dacă era făcută egală cu bărbatul, de Pavel sub inspirație, cu siguranță că poruncea ca toți să se tundă la fel, nu să aibă femeia părul lung iar bărbatul părul scurt. Faptul că apostolul spune ca femeia să aibă părul lung, și acoperit,  înseamnă că apostolul Pavel nu pune semnul egalității între femeie și bărbat.  Prin menționarea acestei deosebiri, leagă de lungimea părului,  Gog Lazăr singur și-a dinamitat toată teoria, și bine a făcut!

4. Sub ce preș băgăm versetul 6: „Dacă o femeie nu se învelește, să se și tundă! Iar, dacă este rușine pentru o femeie sa fie tunsa ori rasa  se învelească”?

Chiar dacă motivația enunțată de fratele Gog Lazăr nu e cea spusă de Pavel în 1 Corintei 11, totuși el admite că femeia trebuie să aibă părul lung, să nu fie ca bărbatul.  Admite părul lung, mai lung, ca învelitoare, doar părul lung. Bun, e simplu de spus dar ce facem cu versetul 4 care mai nu e de acord doar cu părul lung, cu poziția lui Gog Lazăr? Unde îl ascundem? Este text sacru, este din Biblie, acest verset, ce facem cu el? El spune clar că femeia care nu vrea să se învelească să se și tundă. Păi cum, nu părul este învelitoarea? Cum adică dacă nu vrea să se învelească să se și tundă? Adică are părul lung și mai trebuie ceva peste el, în caz contrar să se tundă? Deci femeia are părul lung și dacă nu vrea să și-l acopere să și-l tundă! 

Spun unii că e o regulă culturală. Că deh în Corint erau prostituatele etc. Nu este deloc o regulă doar pentru Corint ci este pentru Biserica Domnului. În toată biserica Domnului autoritatea supremă este Dumnezeu, Hristos, bărbatul și apoi femeia. Duhul Sfânt îl inspiră pe Pavel în argumentarea poziției sale, de ce femeia să poarte capul acoperit și de ce bărbatul să nu-l poarte,  să facă apel la argumente teologice generale: ierarhia universală care spune că Dumnezeu este pe tron, ordinea creației și existența îngerilor. Dacă subiectul era doar pentru corinteni cu siguranță că argumentația era alta și textul nu ajungea la noi. 

5. Să nu lăsăm duhul lumii să ne învețe. În această epocă a emancipării când Diavolul prin sistemul lui se luptă să schimbe din temelii ordinea instituită de Dumnezeu,  femeia este ridicată la nivelul de bărbat iar bărbatul este golit de toată bărbăția, acesta este modelul lumii. Să nu ne lăsăm deformați de sistemul Diavolului. 

La mântuire, prin Hristos, și femeia și bărbatul sunt egali, au exact același drept. Însă, Dumnezeu în înțelepciunea Lui a stabilit, fiindcă tot ceea ce face El este bine, ca în cadrul familiei și în Biserică, femeia să fie supusă bărbatului. Asta nu-i dă bărbatului straie de dictator, de tartor, nu, bărbatul nu trebuie să fie zbir. Cu înțelepciune, dragoste dar și cu fermitate trebuie să-și conducă familia, iar cei puși în Biserică, să slujească Biserica. Este cel mai potrivit rol pentru bărbați.  Locul bărbatului nu îi dă libertate să se mândrească, să se laude, nu! Singurul mare trebuie să fie înălțat este doar Dumnezeu! Toată slava Lui să-I fie dată! A lui este onoarea!  Acest rol de a avea autoritate peste femeie îl responsabilizează pe bărbat, Dumnezeu îi va cere socoteală de ceea ce i-a încredințat. Iar pentru femeie, cel mai bun loc, este să stea sub autoritate, nu e o ofensă, este locul unde este cel mai bine protejată, așa a rânduit Cel care știe cel mai bine ce ne este bine. Iar ca semn că ea acceptă autoritatea peste ea trebuie să aibă capul acoperit nu doar cu păr ci și cu un material. 

P. S. În viața de familie nu înseamnă că soția nu are nici un punct de vedere sau că tot ceea ce spune ea este greșit. Dimpotrivă, femeile credincioase pot avea de multe ori o lumină mai bună în anumite domenii decât bărbații. Datoria bărbaților este să se consulte cu soțiile lor dar decizia finală este a bărbaților. Bărbații vor fi trași primii la răspundere de Dumnezeu fiindcă fie că vor sau nu să accepte, realitatea este că lor le-a fost încredințată autoritatea de cap,  de către Dumnezeu.

    Dumnezeu să binecuvinteze Biserica Lui, în Numele Domnului Isus prin Duhul Sfânt!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu