marți, 1 iulie 2014

Nu un sfânt ci un politician cu gura mare şi inima mică – Constantin cel Mare

O definiţie care înceară să reliefeze imaginea acestui împărat şi de la care pornim în analizarea personajului numit Constantin este dată de cuvintele:
„A reinstaurat guvernarea absolutistă în Imperiul Roman, aprofundând reformele iniţiate de predecesorul său, Diocleţian, în domeniile economic, social, politic şi militar. Transformărite realizate au contribuit la centralizarea şi consolidarea aparatului de stat. A susţinut creştinismul, emitând în anul 313 d. Hr. edictul de toleranţă de la Milano şi convocând primul conciliu ecumenic la Niceea în anul 325 d. Hr. Pentru aceste acţiuni a fost canonizat de Biserica Creştină. Transferând capitala Imperiului la Constantinopol, s-a îngrijit în permanenţă de întărirea limes-ului dunărean.”[1]
Cu privire la definiţia citată, dacă este superficială sau nu, ne vom pronunţa atunci când ca o concluzie a prezentului referat vom sublinia principalele caracteristici ale suveranului absolut.

Cronologie[2]:

273 d. Hr. (A.D.) Naşterea lui Constantin la Naissus (27 feb.).
293-305 Constantinus-Cezar, în Apus, în timpul primei Tetrarhii[3], iar Constantin-tribun în Răsărit.
306 Aclamat ca imperator la York, în Britannia (25 iulie).
306-311 Împărat al galiilor în timul celei de a doua Tetrarhii.
312 Campania italiană şi „convertirea” la creştinism – îl înfrânge pe Maxentius la Podul Milvus (28 oct.).
313-314 „Edictul de la Milano” pune capăt persecuţiilor creştinilor, iar Conciliul de la Arles tranşează schisma donatistă.
315 Decennalia la Roma, Arcul lui Constantin şi construirea basilicilor creştine (Sf. Petru).
316-324 Augustul la Dunăre şi „războiul rece” religios cu Licinius.
324 Cruciada din răsărit şi triumful creştinismului – înfrângerea lui Licinius la Chrysopolis (18 sept.).
325 „Edictul cu privire la religie” favorizează creştinismul, iar Conciliul de la Niceea tranşează controversa ariană.
326 Vicennalia în Italia; tragedie dinastică – martea lui Crispus şi a Faustei
326-327 Pelerinajul Elenei în Palestina şi construirea bisericilor din Locurile Sfinte (Sfântul Mormânt şi Naşterea Domnului).
327-330 Campanii în Apus, de-a lungul Rinului şi al Dunării.
330 Consacrarea oraşului Constantinopol (11 mai) – capitală creştină cu palat şi biserici (Hagia Sofia).
330-336 Campanii finale de-a lungul Dunării şi intervenţia împăratului în disputele Bisericii, Tricennalia  în noua capitală.
337 Moartea lui Constantin la Nicomedia (22 mai): înmormântarea în biserica Sfinţii Apostoli din Constantinopol.[4]

            Contextul istoric pre-Milano

Fiul lui Constantinus Chlorus şi al Elenei s-a născut la Nish în jurul anului 280[5] iar de la moartea lui Chlorus este aclamat ca împărat în Britannia – a acceptat titlul de cezar. Sarcina lui era de-a domina Britannia şi Galliile. [6]
A acceptat mâna ficei lui Maximian, Fausta devenind astfel aliatul acestuia împotriva lui Galerius într-o confruntare a patru auguşti: Galerius, Maximian, Constantin, Maxenţiu şi a cezarului Maximinius Daia. Alinaţa Galerius, Maximian, Diocleţian-consul îl declară pe Maxenţiu uzurpator dar cu toate acestea Maximian abdică pentru a doua oară. Constantin este acceptat ca cezar în Occident iar în 310 asediază Massilia în care era socrul său Maximian care în acest context îşi curmă viaţa.
S-au menţinut în lupta pentru puterea supremă: Constantin şi Maxenţiu în Occident, Licinius şi Maximinus Daia în Orient. Teritoriile dominate de Constantin erau Galiile, Hispaniile şi Britannia. Dar nu s-a mulţumit numai cu atât şi cu sprijinul lui Licinius din 310 a promovat legea eredităţii, renunţând pe deplin la ideologia herculiană, pentru a adopta mistica solară apolliniană „Sol Inuictus” şi cu scopul câştigării de partea lui pe adepţii, numeroşi de altfel, mithraismului şi cultului soare. Avea în vedere un imperiu universal.
Fiind cu privirile mereu spre Roma a constatat lipsa mijloacelor de trai a cetăţenilor care a determinat o răscoală populară. Efectele răscoalei fiind şi moartea a circa 6000 de persoane. A urmărit să profite de această situaţie dar şi de numărul mare de creştini, număr care creştea datorită caracterului evanghelistic al creştinismului primar.
A trecut Alpii împreună cu o armată mică dar performantă şi motivată. Confruntarea decisivă cu Maxenţiu a avut loc la 28 octombrie 312 d. Hr., la podul Milvus, la nord de Roma, când cu această ocazie armata lui Maxenţiu a fost zdrobită, Maxenţiu înnecându-se în Tibru - Constantin asumându-şi purpura imperială.
Deşi semnul de pe bendierele sale a fost considerat a fi unul cu o conontaţie creştină, pentru Constantin avea una păgână-magică.
Primit cu urale la Roma, Constantin a distrus statuile şi a desfiinţat cohortele pretoriene. Convocând senatul care  pe vremea lui Maxenţiu fusese abandonat a beneficiat din partea acestuia de titlul de primus Augustus.
După ce l-a ajutat pe Licinius împotriva lui Maximinus Daia, ajutor care a dus la victoria acestora de la Campus Ergenus, Imperiul a fost împărţit între Constantin în Occident şi Licinius în Orient.[7]
            Domnia sa a contribuit la o serie de reforme şi inovaţii.

Reformele

În domeniul militar a organizat o nouă încadrare (magistri, comiti, şefi). Cu precădere a dezvoltat armata de interior, mobilă, comitatul în dauna forţelor de graniţă – modificări făcute înainte de 325.[8] A anulat corpul pretorienilor.
În domeniul administraţiei imperiului la nivel central, a revenit la o autentică monarhie. A adus noutăţi la nivel regional: prefecţii pretoriului au devenit responsabili ai noilor circumscripţii. Caracterul spionajului a fost extins ca să poată obţine informaţii spre a fii pregătit de orice situaţie.
După numele său a numit oraşul care a fost inaugurat la 11 mai 330, oraş care imita Roma – ocupa şapte dealuri era împărţit în 14 sectoare, poseda un for şi avea un Senat.
S-a preocupat  de succesiunea lui desmnând trei cezari.[9]
În domeniul religios – acest împărat care a fost adeptul zeului Soare, apărător al henoteismului lui Apollo[10] a schimbat baza religioasă a Imperiului.
În februarie 313 d. Hr., Constantin şi Licinius s-au întâlnit la Mediolanum, sunt monede şi medalioane care comemorează întâlnirea celor doi auguşti. Pe un medalion din Hispanii, Constantin apare întruchipat ca reprezentându-l pe zeul Sol (soare).
Edictul de la Milano se pare că nu a fost decât o înţelegere între Constantin şi Licinius din care a rezultat o circulară la iniţiativa lui Constantin a cărui mamă era filo creştină.
În primă fază Constantin a promovat toate cultele religioase dându-le libertatea de practicare a religiei. Apoi prin trei scrisori a scutit clericii de impozite şi a promovat remunerearea bănească a eclesiastilor (Eus., 10, 5-7). [11]
Aşadar Constantin a fost un inovator în ce priveşte libertatea deplină a creştinismului în Imperiu.

Caracterizarea personajului

 Era tenace şi curajos, harnic, decis să salveze, să reformeze şi să consolideze Imperiul dar deşi era un om al războiului, unii sunt de părere că „nu avea nimic dintr-un teoretician iar facultăţile sale de conceptualizare se pare că erau foarte limitate. În ciuda unei lungi ședinţe de explicaţii, pastorii care-l sfătuiau nu au ajuns să-l facă să înţeleagă diferenţa care separa ortodoxia de arianism.”[12] S-a deplasat intens în interiorul teritoriilor romane, a combătut fară milă adversarii interni şi externi. S-a străduit să făurească o nouă dinastie, a promovat cu pragmatism unele considerente doctrinare.[13]
Este considerat împreună cu Diocleţian un împărat care a reuşit să repună pe linia de plutire o corabie care se scufunda.[14]
Caracteristicile enumerate mai sus sunt  unele care sunt emise de un iubitor al lui Constantin sau de un istoric obiectiv? De la prima vedere considerăm că prima variantă este potrivită afirmaţiilor amintite mai sus.
Afirm acestea deoarece Constantin este prezentat într-o lumină favorabilă şi aproape că nu intră aici nici măcar o umbră, un fir de negru. Acesta să fie oare Constantin sau numai acesta? Cu siguranţă nu!
Constantin este  un personaj foarte complex, o alcătuire de întuneric şi lumină. Se căsătoreşte ca să obţină favoruri, ştie să simtă fluxul evenimentelor, nemulţumirea care domina la Roma. Este un comandant de armată iscusit, faptul că nu cu o mare armată a reuşit să obţină purpura imperială, libertatea pe care a acordat-o tuturor religiilor dar şi altele îl vor determina pe istoric că spună numai vorbe alese despre Constantin şi să-l numească „cel Mare”.
Dar nu numai acesta este Constantin. Din acţiunea pe care o întreprinde împotriva socrului său – politic una foarte corectă – face dovadă că urmărea cu orice preţ puterea.  Faptul că socrul se sinucide în Massilia asediată de armata lui Constantin, lasă să se înţeleagă nu numai abilitatea lui Constantin de comandant ci şi că acesta era un om crud, fapt evident în uciderea unui fiu şi a soţiei, iar din acest considerent socrul nu vedea posibilitatea iertări din partea ginerelui său şi  a apelat la „un act de curaj” pentru a nu-i oferi lui Constantin bucuria de a-l ucide.
Dacă în această interpretare cu privire la caracterul lui Constantin putem să „înflorim” deoarece privim dintr-o perspectivă umană deci afectată de subiectivism, cu siguranţă nu avem această tendinţă când afirmăm că el a legalizat creştinismul numai datorită numărului mare al adepților şi nu datorită dorinţei lui de-a deveni creştin. A dorit să-i aibă de partea lui şi pe creştini, care erau numeroşi la Roma. De astfel el nu a tolerat numai creştinismul, cum se consideră astăzi de către unii, ci aşa cum scrie Eugen Cizek „libertatea absolută a tuturor cultelor constituia o inovaţie”[15], a acordat libertate tuturor formelor religioase.
Este corectă părerea istoricilor, care spun „deşi a apărat şi legiferat creştinismul nu se ştie dacă a sfârşit prin a înţelege clar ce anume însemna ortodoxia. Mulţi comentatori se îndoiesc de faptul că a ajuns să înţeleagă limpede acest lucru. Totuşi, era sfătuit de papa Miltiade şi de Ossius de Cordoba, un bogat creştin cultivat. Nu s-a botezat decât pe patul de moarte, ceea ce în epocă nu prezenta un caracter extraordinar, numai că a fost botezat de un pastor arian.”[16]
Marele Constantin nu a legelizat creştinismul în primă fază – el a acordat libertate religioasă care garanta că nici un cult religios nu mai putea fi persecutat. El nu şi-a asumat creştinismul ci a lăsat să se înţeleagă cumva că este de partea tuturor:
Este adevărat că, intrat în Roma, Constantin nu a mers pe Capitoliu. Însă el era adeptul unui monoteism solar. De altfel, cu prilejul decenaliilor din 315 d. C., când s-au celebrat 10 ani de la proclamarea lui Constantin ca împărat, pe arcul triumfal, ridicat la Roma, Constantin apare cu o coroană de raze pe creştet, ca ocrotit şi reprezentant  pe pământ al lui Sol Inuictus. Inscripţia aceluiaşi arc triumfal nu menţionează nici pe Sol şi nici pe Dumnezeu, ci numai „divinitatea”, diuinitas” , substanţa divină supremă, preconizată de neoplatonicieni.”[17]
El s-a implicat în viaţa Bisericii creştine, fără a fi creştin la fel cum se implica în viaţa tuturor comunităţilor religioase din Imperiu.[18]
Constantin voia pace cu orice preţ în Imperiu ca să poată se se ocupă cu eficacitate de problemele care veneau din exterior. Astfel că a reuşit, lăsând libertate religiilor, să facă faţă cu mare succes francilor şi alamanilor în 313.  Căpeteniile care au fost prinse şi luptărorii au fost daţi pradă fiarelor în amfiteatrele romane – act contrar eticii creştine. [19]
A construit un pod peste Rin ca să poate să facă incursiuni.  A pregătit o formă de cruciadă împotriva perşilor la care urmau să participe şi episcopi.[20]
În 313-314 d. H, a refăcut împreună cu Licinius fortificaţiile Adamclisi. În 315 i-a respins pe goţii care pătrunseră în imperiu, în 322 a zdrobit pe iazygi (sarmaţi de vest) care atacaseră Pannonia. În 328 a constuit un pod peste Dunăre la Sucidava şi a ridicat cetatea Daphne. În 332 d.C. a înfrânt pe goţi care au pierdut în jur  la 100 000 de oameni.[21]
Toate aceste acţiuni ale lui Constantin lasă să se înţeleagă că urmărea consolidarea şi extinderea Imperiului iar pentru împlinirea acestui scop a întreprins o serie de reforme şi ivovaţii interne.
Politica dusă de Licinius în calitate de păgân convins împotriva creştinilor din Orient, restricţiile pe care le-a impus creştinilor începând cu accesul la curtea imperianlă, comandamente militare şi administraţia centrală, tolerând acţiuni de pedepsire împotriva urmașilor lui Hristos, interzicând întrunirile sinoadelor Bisericii şi scoţând în afara oraşelor posibilitatea de-a celebra creştinismul[22], probabil au contribuit la migrarea unui mare număr de creştini din Orient spre Occident şi odată cu această migrare, deşi nu avem statistici demografiece, numărul creştinilor din Occident a devenit consistent – majoritar dacă ţinem cont şi că în cei peste 10 ani de libertate creştinismul s-a răspândit şi a luat amploare.
Privind spre acestă situaţie „sfântul” Constantin care a ştiut mereu să profite de starea evenimentelor a lansat o nouă campanie împotriva lui Licinius care a dus la un război. Războiul a fost câştigat de Constantin care în primă fază i-a cruţat pe Licinius şi Martianus dar pe urmă i-a executat.[23]
Începând cu acest moment Constantin este suveran unic al Imperiului. Face din acestă calitate acţiuni favorabile creştinismului. Pretutindeni a desemnat creştini în funcţiile înalte, funcţionarilor păgâni li s-a interzis să mai sacrifice zeilor dar puteau să-şi practice religia cu mai multă moderaţie, a intervenit în gestionarea problemelor Bisericii scindată de problema arianismului.
Cu siguranţă că după victoria împotriva lui Licinius ceva în mentalitatea lui Constantin cu privire la creştinism s-a schimbat apropiindu-se şi mai mult de acest curent dar nu putem crede că apropierea de creştinism s-a datorat înţelegerii dogmei ci tot din considerente politice, spunem acestea deoarece el nu a fost botezat decât în ultimele momente ale vieţii sale, iar acest act a fost săvârşit de către un eretic, un preot arian.
Astfel că şi construirea Constantinopolului de către Constantin poate fi privită tot o acţiune politică filocreştină care împreună alte acţiuni a dus la lansarea procesului de creştinare a Imperiului  deşi Constantin nu a intenţionat numai acest fapt ci şi acela de a-şi crea o capitală potrivit voinţei lui, asemeni Romei dar diferită în acelaş timp – care era favorabilă creşninismului dar nu creştină.

Concluzii

„Sfântul” Constantin nu este aşa de sfânt pe cât a fost de avid de putere. Este adevărat că a reinstaurat guvernarea absolutistă şi a reformat domeniul economic, social, politic şi militar că a susţinut creştinismul – toate aceste aspecte punctate cu privire la imaginea lui Constantin sunt corecte dar nu sunt numai acestea. Lista poate continua cu menţionările că a fost un adevărat om politic ştiind să atragă de partea lui cea mai unită categorie din Imperiu pe care avea s-o „scindeze” fără voia lui prin construirea Constatinopolului. 
Dar dincolo de acestea activităţi generale care lasă impresia chiar de „împărat umanist” Constatin a fost omul crud care a recurs imediat la uciderea oricărei persoane care nu intra în tiparele lui neţinând cont de morala creştină, de legătura de sănge sau de ajutorul oferit de către cel pe care urma să-l ucidă.
Astfel că acest „sfânt”, Constantin – care reprezintă o imagine a purităţii pentru mulți cu toate că nu este,  a avut potrivit lui Eusebiu din Nicomedia revelaţii[1], de la care păstrăm în mod greșit crucea ca simbol al creştinismului – moral, nu a fost diferit de alţi suverani romani prin cruzime, viclenie, mândrie însă inovaţiile, reformele ne determină să fim conștienți că el prin complexitatea caracteristicilor sale a  determinat  încă 1700 de ani de existenţă a impactului roman în mentalitatea, societatea, politica internaţională şi inclusiv în biserică.


[1] ***Dicţionar de Istorie, Chişinău, Editura Civitas, 2007, p. 116.
[2] Deşi nu este exprimată în tremeni fideli – pentru a avea imaginea de ansamblu asupra activităţii împăratului Constantin am ales să o redăm.
[3] Sistem politic  potrivit căruia administrarea Imperiului Roman era împărțită în patru părți, cu patru conducători.
[4] Charles Matson Odahl, Constantin şi Imperiul Creştin, Bucureşti, Editura All, 2006, p. 15.
[5] Ibidem.
[6] Eugen Cizek, Istoria Romei, Bucureşti, Editura Paideia, 2002, p. 529.
[7] Eugen Cizek, op. cit., p. 529.
[8] Charles Matson Odahl, op. cit., p.  400.
[9] Ibid., 401
[10] Ibidem..
[11] Eugen Cizek, op. cit., p. 532.
[12] Charles Matson Odahl, op. cit., p. 399.
[13] Eugen Cizek, op. cit., pp. 530-531.
[14] Philip Matyszak, Duşmanii Romei de la Hanibal la Attila, Bucureşti, Editura All, 2008, p. 213.
[15] Eugen Cizek, op. cit., p. 532.
[16] Ibidem.
[17] Ibidem.
[18] Ibid., p. 533.
[19] Eugen Cizek, op. cit., p. 533.
[20] Ibidem.
[21] Ibidem..
[22] Ibidem.
[23] Ibidem.
[24] Adam, Hart-Davis, Istoria, Bucureşti, Editura Rao, 2007, p.149.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu