Ecumenismul
– calea către NICIODATĂ
„La
început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pâmântul” (Biblia, Genesa 1:1). Pornind
de la această propoziţie creştinismul admite lumea ca realitate crată de
Dumnezeu, Dumnezeu care nu are începtut
şi nici sfârşit. Cultura indiană admite creaţionismul dar nu-l atribuie lui
Dumnezeu ci unei entităţi supreme care „s-a născut prin puterea căldurii”
(Istoria lumii în texte, p. 22). Coranul admite creaţionismul dar pus pe seama
lui Allah. Dacă analizăm fiecare teorie în
parte ajungem să constatăm argumente din orice parte care conturează şi mai
mult deosebirile, schismele în dogme relativ asemănătoare. Dacă mai luăm în
considerare şi punctul de vedere ştiinţific cu subdivziunile lui vom constata
că nu există cale spre ecumenism chiar dacă unii, printre ei mari teologi,
propovăduiesc ecumenismul.
Sunt de acord cu Samuel P. Huntington care
exprimă faptul că deşi economicul continuă să fie important, astăzi,
conflictele armate, și nu numai, vor fi motivate în primul rând de elementele
de cultură. Cultura fundamentată pe limbă, istorie, obiceiuri dar în mod
special pe religie va fi aceea care va apropia şi va depărta naţiunile sau
indivizii din naţiuni.
Deși se înceară o naționalizare inclusiv a islamului, o
culturalizare a islamului în funcție de fiecare stat, fapt evident din poziția
cancelarului Germaniei şi a preşedintelui Franţei care s-au pronunţat, în mod
special conducătorul statului Franţa cu privire la islam că trebuie ca islamul să fie nu un islam în
Franţa ci un islam al Franţei, acest islam naționalizat, ecumenist nu va avea
loc. Islamul niciodată nu se va subordona nimănui. Cu alte cuvinte preşedintele
lăsa să se înţeleagă că există o singură posibilitate pentru islam în Franţa,
islamul subordonat Fraţei, islamul în slujba Franţei nelăsând să se întrevadă
vre-un altminteri dar de la vorbe pănâ la fapte mai este mult. Civilizațiile sunt fundamental diferite –
cele creștine de cele islamice.
Ruptura dintre civilizaţii continuă să se adâncească.
Sunt prea evidente deosebirile dintre civilizaţii, religii ca să poată să se
accepte. Dar mai mult de atât este faptul că „statul” (statele) din dorinţa de
a le domina pe celealte state va utiliza orice armă posibilă, inclusiv
cultura, limba dar în special religia.
Niciodată religiosul, în fibra lui, nu se va supune
compromisului, ecumenismului deoarece religiosul, parte din el, este legat de
transcendent iar această legătură determină acțiunile sale.
Evident unii vor continua să umble sub braț cu mapa ecumenismului dar vor constata, mai devreme sau mai târziu, că drumul lor a fost către niciodată. Problema este că în drumul lor spre niciodată i-au determinat și pe alții să lase garda jos, garda sfințeniei, garda fricii de cel Preaînalt, de Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu