miercuri, 2 iulie 2014

Spiritualitate şi cârciumă sau preoți și alcool - Bucureștiul la începutul secolului XIX




Spiritualitate şi cârciumă sau preoți și alcool  - Bucureștiul la începutul secolului XIX


În contextul îmbibat de microbi şi parfum, praf şi trăsuri se află în poziţii dominante doi poli care încearcă din răsputeri să se depăşească unul pe celălalt astfel încât fiecare să atragă cât mai mulţi adepţi: biserica şi cârciuma, prin biserică înţelegând şi acele practici care erau din repertoriul ocultului dar care ca întotdeauna erau plasate in ograda sacrului.
            Constatăm că avem de-a face cu o societate mult diferită de Apus, credinţă fiind manifestată prin severitate în comportament, stare de credincioşie dată de  contextul păgân din jurul Principatelor care i-a determinat pe locuitori la o conservare mai bună.[1]
Astfel că Bucureştiul,  "capitala Ţării Româneşti, este un oraş mare, murdar, aşezat pe un teren plat şi mocirlos şi care cuprinde optzeci de mii de locuitori, treisute şaizeci şi saşe de biserici şi treizeci de hanuri mari".[2]
Nu avem nici o îndoială că numărul Bisericilor este exagerat dar această exagerare aduce în plan imaginea pe care i-au creat-o acestui străin locuitorii prin spiritualitatea lor de tip răsăritean. Numărul mare de biserici, exagerat, induce starea de popor foarte religios.
În acest context  spiritualul este foarte frumos redat prin cuvintele:

Cam două sute şi zece zile din an sunt sărbători şi ele sunt păzite cu stricteţe de băştinaşi, cel  puţin în privinţa încetării oricărui fel de muncă. Celor din slujbe publice, deşi nu fac nimic într-un atât de lung răstimp al anului, li se mai dă, pe deasupra, două săptămâni de vacanţă de Paşte, precum şi în timpul celor mai călduroase zile de vară”. [3]

Profanul era acolo. Și-a făcut loc și a creat o viaţa consumată în vicii şi imoralitate, viaţă foarte expresiv redată de călător:

“În aceste zile sterpe şi primejdioase de trândăvie, când îndeletnicirea de căpetenie a boierilor este de a căuta mijlocul de a-şi omorâ timpul în afara caselor, cei din clasele de jos şi-l petrec cheltuindu-şi lefurile în cârciumi, unde sunt ţinute femei uşoare în scopul de a atrage un număr cât mai mare de clienti.”[4]

          
Aşadar în centrul vieţii primei jumătăţi a secolului al XIX-lea, în Bucureşti, îşi face loc, sau poate se păstrează dar că îşi intensifică activitatea spiritualul, nu neapărat biserica, ci spiritual redat prin imaginea unor credinţe  religioase întemeiate pe “superstiţia cea mai ridicolă”, credinţe manifestate din convingere şi cu “tărie în tot felul de farmece, în apariţia morţilor, în stafii şi în tot  felul de minuni făcute de icoanele sfinţilor şi prin puterea aghiasmei”, iar în urma spiritualului dar foarte aproape de acesta este profanul reprezentat de cârciumă şi imoralitate.


[1] Paul Cernovodeanu, coord, Călători Străini despre Ţările Române în sec. al XIX-lea, vol. I, Bucureşti, Editura Academiei Române, 2004, p. 711.
[2] Ibidem, p. 625.
[3] Ibidem, p. 643.
[4] Ibidem, p. 643.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu