miercuri, 16 iulie 2014

Ţinuta, brăţara, crucea sau renunţarea pe baza argumentelor la înălţimi şi coborârea în valea cea mai adâncă a lumii



Ţinuta,  brăţara, crucea sau renunţarea pe baza argumentelor  la înălţimi şi coborârea în valea cea mai adâncă a lumii

            Un sincretism între sacru şi profan, lumină şi întuneric, har şi lege, Hristos şi Satana – asta este imaginea Casei de Rugăciune a lui Dumnezeu în secolul XXI.

Un proroc de tip Caiafa

Cu iz dulce acrişor un preot ortodox spunea odată cam aşa – voi neoprotestanţii, evanghelicii, sunteţi de cca. 150 de ani şi ne daţi lecţii nouă care sunteți de 2000 de ani. O să vă vedem peste câţiva ani  cum arătaţi voi şi o să mai vorbim atunci.
Această replică a fost dată de un preot ortodox în urma descrierii stării josnice în care a ajuns  biserica Ortodoxă de către un neoprotenstant.
Preotul ortodox parcă a fost marele preot Caiafa care a spus că e mai bine să moară un om pentru tot poporul – fără să ştie el cerea ca Domnul să fie omorât, Unul, Mesia, pentru toată omenirea.
La numai câţiva ani de când preotul spunea o să vă vedem cum o să arătaţi voi, tabloul spiritual al Bisericii Neoprotestante văzut prin faptele acestei Biserici este acesta: modă la maxim – surorile (nu toate dar multe, mult prea multe) din Bisericile fraţilor pocăiţi sunt la nivelul superlativ în ceea ce priveşte extravaganţa îmbrăcămintei, tinerii sunt imbrăcați și frezați ca starurile din filme, nu din filmele din anii 1940 ci din 2014...
 Nu vorbesc doar de surorile, tinerii din Bisericile din marile oraşe vorbesc şi de cei, cele din orăşelele mai mici dar şi de cei, cele din anumite sate. E o concurenţă în a se îmbrăca cât mai scump şi cât mai deosebit încât au ajuns la un anumit nivel care le ţine departe pe „cele din lume” de Casa de Rugăciune deoarece se simt umile în a merge la Casa de Rugăciune în tinutele lor. Biserica  din casa simplităţii a devenit casa mândriei. Ceea ce cere Dumnezeu la 1 Petru 3:3-4 unde scrie:

Podoaba voastră să nu fie podoaba de afară, care stă în împletitura părului, în purtarea de scule din aur sau în îmbrăcarea hainelor, ci să fie omul ascuns al inimii, în curăţia neperitoare a unui duh blând şi liniştit, care este de mare preţ înaintea lui Dumnezeu.”, este o excepţie. Doar câteva mai sunt cele care respectă acest cuvânt care este al lui Dumnezeu şi el trebuie respectat.
            Poate unii (şi unele) mă consideră retrograd, înapoiat, îngust – şi poate că sunt – dar ce facem cu Sfânta Scriptură care ne cere să fim extravaganţi nu în ţinuta exterioară ci în cea interioară? Ce facem cu Scriptura care cere la epistola către Romani 12:1-2 să nu ne comportăm în ritmul lumii ci prin gânirea noastră să fim diferiţi de chipul veacului. Cuvintele Scripturii sunte acestea:

„Vă îndemn, deci, fraţilor, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să aduceţi trupurile voastre ca o jertfă vie, Sfântă, plăcută lui Dumnezeu: aceasta va fi din partea voastră o slujbă duhovnicească. Să nu vă potriviţi chipului veacului acestuia, ci să vă prefaceţi, prin înoirea minţii voastre, ca să puteţi deosebi bine voia lui Dumnezeu: cea bună, plăcută şi desăvârşită.”

            Acum unii mă vor acuza că pretind ca fraţii să fie nişte nespălaţi, hidoşi, caraghioşi. Eu nu am spus aşa ceva. Sunt conştient că pocăitul trebuie să fie un om care să atragă, să fie căutat, să fie prietenos şi nicidecum să fie unul care să „pută”. Domnul cerea ca cel care posteşte să se spele şi să se ungă nu să fie un nespălat care să arate oamenilor că el e neprihănit. Sunt conştient că pocăitul trebuie şi prin igiena personală un exemplu de om care indică spre Dumnezeu. Problema este că pocăitul, pocăitele nu sunt  modelul cerut de Dumnezeu prin ţinuta lor (nu toatate dar multe) ci sunt modelele cerute de lume, de chipul acestui veac pentru că au trecut de la curăție și simplitate la mândrie și extravaganță.
E adevărat că un om care pute e unul respingător dar şi o persoană care miroase a parfumuri de la distanţă este şi mai respingătoare. A adevărat că un zdrenţuros produce dezgust dar şi o persoană echipată după ultima modă produce şi mai mult dezgust. De ce? Pentru că omul care miroase greu poate este în această stare pentru că nu are condiţiile minime pe care le are majoritatea de a se spăla. Este foarte posibil să fie în acea stare împotriva voinţei sale. Însă o persoană care se parfumează „cu litrul” şi se îmbracă de spui că e Elisabeta I a Marii Britanii, alege singură să se urce pe podiumul mândriei. Ce este cel mai rău e faptul că se podiumul acesta al mândriei a fost plasat în Casa lui Dumnezeu – locul în care ar trebui să guverneze smerenia. Prin smerenie nu înţeleg acea îngustime a minţii care cere ca fraţii să nu poarte cravată şi surorile să fie acoperite după un anumit standard. Acesta nu este smerenie. Smerenie înseamnă ca un frate să aleagă să poarte cravată, că o cravată în zilele noastre nu mai costă o avere, dar nu o cravată care să şocheze, să atragă privirile şi pe care să dea o avere când el la colectă dă doar 1 leu ci una care să reprezinte o atitudine de om matur. Smerenie înseamnă ca suroriele să aleagă fie acoperite nu numai din respect faţă de bărbaţii lor şi  pentru că Cineva le-a poruncit aşa. Smerenia nu înseamnă să porţi o cârpă pe cap de gura lui X sau a lui Z. Aceasta nu e smerenie ci e scvlavagism. Dar tot sclavagism e şi ca surorile să nu poarte capul acoperit şi să se îmbrace de parcă ar fi la curtea lui Ludovic al XIV-lea.  
 Smerenie înseamnă că omul este conştient că şi prin modul în care se îmbracă aduce onoare lui Dumenezu și alege să recurgă la decenţă şi la cumpătare şi în acest fel, al modului în care se îmbracă.
Cât de frumoşi sunt cei care au averi încât pot alege că umble şi în aur dar se îmbracă modest. Avraam avea posibilitatea să-şi constuiască palate şi cartiere pentru că era bogat dar nu a fost doar bogat ci şi smerit şi a ales să locuiască în corturi pentru că avea ochii atintiţi la Cetatea Eternă.  Dar ceea ce e ciudat astăzi nu  e numai faputul că cei pricopsiţi care  aleg să-şi expună colecţiile şi le expun că te aştepţi cumva să fie loviţi de mândrie că au cu ce se lăuda ci e ciudat că amărâţii care abia au ce mânca (fraţii din Biserică de unii dintre ei vorbesc) se îmbracă de zici că ei sunt stăpâni pe jumătate din bogăţia acestei lumi. Când văd un asemenea om mă cuprinde o stare amară  care creşte în inima mea şi mai mult când mă gândesc la proverbul care zice că mândria merge înaintea pieirii.[1]
            Ne comportăm ca şi cum am fi faraoni, împăraţi, împărătese, regi, regine, prinţi şi prinţese, ca şi cum am trăi mai mult decât Metusala şi am moştenii lumea de aici.
Şi prin modul în care ne îmbrăcăm dovedim că suntem legaţi de pământ nicidecum de Cer. Şi oare de ce ne îmbrăcăm (vorbesc pentru cei care se îmbracă) care împăraţii şi împărătesele cu atâta mândrie când tot ceea ce avem este darul lui Dumnezeu pe care ni l-a dat ca să ne strângem o comoară în cer?[2] Oare de ce  punem atât accent negativ pe trupul nostru şi nu ne îndreptăm privirile spre suflet care devine tot mai uscat şi negru? Oare vrem să învăţăm să fim smeriţi numai atunci când vine pedeapsa lui Dumnezeu? Nu sunt suficiente exemple pe paginile Bibliei de oameni extravagaţi care au sfârşit rău? Nu ne-a învăţat Domnul Isus să învăţăm de la El ca să fim blânzi şi smeriţi cu inima?[3] Nu tot Domnul ne-a spus să nu ne adunăm comori pe pâmânt pentru că aici le fură hoţii, le mănâncă moliile (hainele sunt mâncate de molii) şi rugina, ci să ne strângem comori în cer?[4]
            Să avem  puterea să fim smeriţi dar nu numai la nivelul îmbrăcămintei ci în toate compartimentele vieţii noastre. Să recunoaştem că Dumnezeu este totul şi că fără El suntem nimic. Să fim smeriţi din dragoste pentru Dumnezeu şi din dragoste pentru cei din jurul nostru şi Dumnezeu va face ca Biserica să fie ceea ce este menită să fie – lumina de pe stâncă care va fi văzută de departe şi spre care vor alerga popoarele.


[1] Proverbe 16:18.
[2] “…Ce lucru ai pe care să nu-l fi primit? Şi dacă l-ai primit, de ce te lauzi ca şi cum nu l-ai fi primit?” – 1 Corinteni 4:7.
[3] Matei 11:29.
[4] Matei 6.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu